onsdag 9. september 2009

Carcharodon carcharias.

Da man ikke har så mye å finne på for å sovne, surfer man. Og jeg har tatt turen innom wikipedia. Alt som står der er sant, og jeg stoler blindt på wikipedia. Jeg søker på hvithai, grunnet min enorme fascinasjon. Den er tross alt en av de største rovfiskene som eksisterer.

Hvithaien, eller Carcharodon carcharias, kan bli mellom seks og seks og en halv meter lange, (det er fanget en på elleve meter også, men det er uhyre sjeldent) og veie opptil to tonn. De kan bli bortimot 30 år, men det er det få som blir, grunnet parasitter som tar næringen til hvithaien og lager infeksjoner i huden.
Mennesker er ikke et vanlig byttedyr for hvithaien, men vi kan fort ligne på seler hvis vi er ute og surfer eller dykker.
Hvithaiens skinn består av mange små harde "tenner", og ble brukt til sandpapir og til sko fordi skinnet var så slitesterkt.
Den har seks sanser. Den kan se, høre, lukte, føle og smake. Men også fange opp svake elektriske felt fra andre dyr.
Ofte brekker tennene til hvithaien. Men det er ikke noe problem, det ruller på plass nye nesten med en gang. Iløpet av et liv kan en hvithai bytte ut 40 000 tenner! Tennene kan bli opptil sju cm lange. Og de er taggete og spisse.

Likevel vil jeg svømme med disse dyrene. Jeg kan godt starte litt forsiktig med reefsharks, men jeg skal væra i nærheten, kanskje ta på, en hvithai. Men da må jeg huske å ikke ha noen sår, eller tisse i vannet. Da blir det bye bye Lissen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar